De Speelgoed van het Jaar verkiezing wordt sinds 1974 georganiseerd door Stichting Speelgoed Nederland (SGN). Deze stichting heeft als doel iedereen in Nederland te informeren over goed speelgoed. Dit speelgoed voldoet aan strenge eisen en koop je bij de specialist. Hiermee wordt een vuist gemaakt tegen de directe import van met name niet-Europese websites.
De nieuwe ‘Oscar’ voor de speelgoedbranche is speciaal voor SGN ontworpen en gemaakt. De eerste, gelimiteerde oplage bestaat uit 75 stuks (2023). Bij de ontwikkeling stond duurzaamheid voorop. Dit is terug te zien in de keuze van het materiaal en betrokken leveranciers. Meer informatie hierover vind je onderaan deze pagina.
Concept
Wie aan speelgoed denkt, denkt aan plezier. Dit plezier komt al bijna 50 jaar tot uitdrukking in het logo met het kenmerkende vrolijke figuurtje. Het kon niet anders dan dat dit de nieuwe ‘Oscar’ voor Speelgoed van het Jaar zou worden!
Ontwerp
Uit eerbetoon is het figuurtje niet aangepast, maar in een ronde vorm geplaatst, net als in het logo. Door de uitsparing en het jaartal in reliëf ontstaat een subtiel spel van licht en schaduw. Dit contrasteert mooi met het robuuste karakter van het eikenhout van de sokkel. Het logo op de sokkel is in reliëf gegoten, in hetzelfde materiaal als de sculptuur. De logo’s van de publieksprijzen zijn voorzien van 24 karaat bladgoud.
Uitvoering | Sculptuur
Van de medaille vorm is allereerst een 3D model gemaakt voor het maken van siliconen mallen. Hierin zijn de awards stuk voor stuk gegoten in composiet. Eenmaal uitgehard zijn alle gietresten deels machinaal, deels met de hand verwijderd.
Uitvoering | Sokkels
Tijdens de productie van de sokkels werd de prachtige tekening die in het hergebruikte eikenhout verborgen lag zichtbaar. Deze maakt ieder kunstwerk uniek. De sokkels zijn voorzien van een – als brandmerk ogende – opdruk met de naam van het winnende artikel. Aan de onderzijde is een subtiele signering aangebracht.
Uitvoering | Assemblage
De medaille vorm is met een draadstalen pen op de sokkel gemonteerd. De sokkel werd als finishing touch voorzien van het logo in reliëf.